Accessos directes:

ELS SERVEIS DE TRANSPORT PÚBLIC DE L’AMB HAN TRANSPORTAT MÉS DE 652 MILIONS DE VIATGERS EL 2011

  • Dades de viatgers 2011

? En relació a 2010 suposa un increment de 8,6 milions de viatgers

 

En el global de l'any 2011, els viatgers que han utilitzat el sistema de transport públic de metro i autobusos (gestió directa i indirecta) de l’AMB ha estat de 652,32 milions, el que suposa un guany de 8,6 milions de viatgers més respecte l'any 2010 ( un increment de l’1,3%).
 
Aquestes dades, en conjunt, es valoren de forma positiva ja que reflecteixen una tendència de recuperació de la mobilitat en els serveis de transport públic, que ja es va constatar en el 2010 i que s’ha confirmat el 2011, un any encara condicionat per la situació de crisi econòmica.
 
Els serveis de transport públic responsabilitat de l’AMB s'organitzen en serveis de gestió directa, gestionats per Transports Metropolitans de Barcelona (empreses públiques de metro i autobusos), i en serveis de gestió indirecta, gestionats per empreses privades que mantenen una relació contractual amb l'AMB.
 

Serveis Transport públic AMB
 
 
 
 
 
 
Viatgers Gener-Desembre
Increment 10-11
 
2011
2010
absolut
%
Serveis Gestió directa TMB
 
 
 
 
Autobús
188.399.575
189.441.566
-1.041.991
-0,6%
Metro
388.975.858
381.222.003
7.753.855
2,0%
Serveis Gestió indirecta AMB
 
 
 
 
Autobús
74.942.894
73.053.447
1.889.447
2,6%
 
 
 
 
 
Total AMB
652.318.327
643.717.016
8.601.311
1,3%

 
Analitzem seguidament l’evolució en cada àmbit de gestió:
 
 
*      Serveis de Gestió indirecta de l'AMB (empreses operadores per concessió de l’AMB)
 
 
Els serveis de gestió indirecta de l'AMB han transportat prop de 75 milions de viatgers durant el 2011, xifra  que suposa un increment del 2,6% respecte a la de l’any anterior  i consolida la tendència de guany de viatgers amb que es va tancar 2010.
Tots els serveis han experimentat creixements, amb l’excepció d’aquells serveis que s’han vist afectats per l’extensió de la xarxa de Metro, i que van sofrir un important transvasament de viatgers de l’autobús al metro
 
Dels resultats de la gestió indirecta es pot destacar el següent:
 
- El creixement generalitzat dels serveis diürns del Baix Llobregat, amb taxes que oscil·len entre el 3 i l’11%.
 
- Un dels increments més alts (10,8%) correspon a les línies del Servei entre Sant Boi i Barcelona(Concessió U-2).
Aquest servei d’autobusos atén les necessitats de transport públic de Sant Boi de Llobregat, i també diverses línies d’autobús amb servei a  altres municipis del Baix Llobregat.
Els augments més notables corresponen a les línies L46 i L77 que donen servei a l’Hospital Moisés Broggi a Sant Joan Despí.
També la línia L79, inaugurada el novembre de 2010, es troba encara en fase de creixement de passatge havent aportat quasi 500.000 nous viatgers, gràcies al seu recorregut directe per la B-23 entre Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí i l’Avinguda Diagonal de Barcelona.
 
- Altres serveis que han experimentat un increment significatiu:
 
El servei de l’Hospitalet de Llobregat (i altres municipis com el Prat de Llobregat) ha experimentat un 8,6% de creixement conjunt. En aquest servei, les línies L12 i L14 entre Cornellà, L’Hospitalet i Barcelona són les que tenen els increments més destacats, tant percentualment com en viatgers absoluts.
També s’ha de destacar el comportament del servei de Castelldefels fins a Barcelona (creixement del 5,2%) i el servei entre Gavà, Viladecans i Barcelona (creixement del 4,4%).
 
- Estabilització dels serveis diürns del Barcelonès Nord i d’Horta de Barcelona.
 
Els efectes de l’ampliació de la xarxa de metro encara es fan palesos en els serveis diürns d’Horta i del Barcelonès Nord que han enregistrat pèrdues acumulades de viatgers del 16,5% i del 5,2% respectivament.
Això no obstant, la millora de resultats en el tercer quadrimestre de l’any, en què la comparació amb 2010 ja ha estat homogènia pel que fa a l’extensió de la xarxa de metro, pot indicar que el transvasament de viatgers a Metro ja s’ha pràcticament consumat en la seva totalitat i pot ser anunciador d’un canvi de tendència per a l’any 2012.
 
- Important recuperació del servei nocturn, Nitbus, que en conjunt ha estat utilitzat per gairebé 6 milions d’usuaris:
 
El servei nocturn de Barcelona i àmbit nord de l’AMB, que havia tancat l’any 2010 amb unes pèrdues properes al 5%, ha anat progressivament millorant els seus resultats al llarg de l’any fins acabar amb un increment de viatgers del 2,3% en relació a 2010.
 
El servei nocturn que cobreix el Baix Llobregat també ha experimentat un fort increment, proper al 8%, (xifra significativa tenint en compte que en aquest àmbit, el Nitbus va tancar 2010 amb una millora del 2%). Destaquen les línies a l’Aeroport (N17) i a Castelldefels (N14), amb increments superiors a l’11%
 
- El servei a l’Aeroport de Barcelona, Aerobús, ha guanyat prop de 920.000 viatgers en relació a 2010, amb un creixement percentual del 25,7%, molt similar al de l’any anterior.
Cal destacar que aquest increment, per segon any consecutiu, és superior al del propi Aeroport, que ha passat de 29,2 a 34,40 milions de viatgers, amb un creixement del 17,8%. Això comporta que la quota de mercat de l’Aerobús en el conjunt dels modes de transport a l’Aeroport continua millorant, situant-se ara en el 13,08%, quan estava en el 12,26% en 2010 i en el 10,38% en 2009.
En aquest sentit, l’Aerobús s’ha configurat com un element bàsic per garantir l’accessibilitat en transport públic col·lectiu entre Barcelona i l’Aeroport.
 
 
-El servei del segon bus turístic de Barcelona Barcelona City Tour (que es va posar en servei el 2009) manté encara una forta taxa de creixement, un 22% en relació a 2010, aportant 127.000 nous viatgers.
 
 
*      Serveis de Gestió Directa de l'AMB (TMB, metro i autobús)
 
El passatge a les xarxes de TMB va créixer un 1,2% el 2011, arribant a transportar 577,38 milions de viatgers, dels quals 388,98 milions en la xarxa de Metro i 188,40 milions en la xarxa d'autobusos de Transports de Barcelona.
 
La xarxa de metro ha estat la principal causant d’aquest creixement ja que ha
experimentat un augment de viatgers del 2% en relació a l’any 2010 (7,7 milions de viatges més). Continua doncs la tendència a la major utilització de la xarxa de metro, com a conseqüència de la major oferta derivada de les ampliacions realitzades.
 
La xarxa d'autobusos de Transports de Barcelona ha presentat una disminució del 0,6%, resultat queencara reflecteix l’impacte de l’ampliació de la xarxa de metro duta a terme en 2010.
 
Cal observar, però, que la millora de resultats en el tercer quadrimestre de l’any, en què la comparació amb 2010 ja ha estat homogènia pel que fa a l’extensió de la xarxa de metro, pot indicar que el transvasament de viatgers a Metro ja s’ha pràcticament consumat en la seva totalitat i podria anunciar un canvi de tendència per a l’any 2012 pel que fa a la xarxa d’autobusos de gestió directa.
 

Tornar